Välkommen!
Du har klickat dig in på mitt forum, Neofinetia.ifokus.se
Den här sajten är avsedd för att väcka intresse för och diskutera kring Orkidé arten Neofinetia falcata.
Utöver Neofinetian så är sajten utrustad med kategorier för andra Japanska/ Asiatiska orkidéer som Cymbidium goeringii, Sedirea japonica och Dendrobium moniliforme.
Ni kan även hitta artiklar om Neofinetian under artiklar och på startsidan.
Känner du att du har kommit rätt?
Stort välkommen!
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
- Redigerat 2022-05-13 10:13 av Niklas
Måste bara få säga: gud vilka gulliga orkidéer! Man blir ju inte lite sugen på att skaffa en sådan. Är dom mycket svårare än brudorkidéer? Jag har bara sådana nu och de verkar trivas hos mig.
Hejsan! Dessa är väldigt otillgängliga i sverige och europa överhuvudtaget. Det finns 2 stycken som säljer, en i sverige och en i england. Sedan brukar en annan man här i sverige hjälpa till med en sambeställning från New world orchids ifrån usa. De är inte särskilt svåra:) men dyra.
#2 Hur mycket får man räkna med att en planta kostar minst? Kan ju vara något för framtiden, för jag antar att e blir mer lättillgängliga med åren?
Kul att du är intresserad! Jag kommer inom ett par -3 veckor skriva en större artikel om hur priserna kan variera och om den såkallade "Fuukiran meikan" där Japanerna listar de sällsyntaste varianterna. Jag kommer att ha en sambeställning från ett tyskt orkide företag i juni,och jag vet att de har den vanliga helgröna med vita Blommor. Den kostar ca 150kronor. :) Jämfört med till exempel vissa varianter som kan gå för 20-30 000 på auktion. Så det är en väldig stor variation. Men gå gärna med här om du vill så kan du hålla utkik om det kommer något till salu i kategorien "köp byt och sälj" eller att jag även beskriver här hur man kan delta i sambeställningen:)
#4 Jag ser fram emot det!