ullöss
Jo, se på tusan! Plötsligt händer det. Jag har aldrig haft någon ohyra och aldrig använt några insektsmedel. I förrgår morse satt jag och drack kaffe medan jag vattnade mina Japanska plantor. Och mitt skarpa öga fick syn på en honungsdagg droppe på en frökapsel på min Ascofinetia Hsinying Starlight. Ack, jag fortsatte vattna och upptäckte en stor saftig ullus hona på en av Neofinetiorna i närheten. Och det första jag gjorde var att ringa efter skuts till affären så att jag kunde köpa Fruktträd effekt (miljövänligt bekämpningsmedel som kväver insekter). Sedan började behandlingen, så här har jag gått till väga för tillfället: 1, ta upp alla plantor och slänga substrat, och lägga krukorna i en påse. 2, undersöka alla plantor noga innan jag tvättar dom med yes diskmedel blandat i vatten, följt av en noggrann avsköljning. 3, Hänger upp alla plantor över badkaret,med bladrosetten nedåt och rötterna uppåt (för att förhindra att vatten eller bekämpningsmedel fastnar och ger plantan röta. 4, sprayar rikligt varje nanomillimeter utav plantorna. 5, diska och desinficera krukor. 6, torka av och desinficera alla ytor och fönster som finns på det berörda stället. Plockar även ner gardinen för tvättning. 7, undersöker plantorna och vattnar 2 ggr om dagen eftersom de hänger "barfota". Fortsättningen kommer att se ut ungefär såhär: Jag kommer att spraya mina plantor med en systematisk insektsspray som heter "provado calypso". Denna absorberas utav plantan och sprids ut med växtsaften. När sedan eventuell ohyra suger på växten,får den i sig giftet och dör. Sedan kommer jag att plantera i nytt substrat och upprepa sprayning med provado efter 7-10 dagar ett par gånger. Livscykeln på ullöss är ca 1,5 månad. Och jag måste behandla därefter om eventuella ägg kläcks. dock så hittade jag endast en ullus, men för att vara på den säkra sidan så fullföljer jag behandling,eftersom jag hört att ullöss är svåra att bli av med. fortsättning följer.
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer